Om denne bloggen

Denne bloggen handler om seilbåten "Lille My" sin tur fra hjemmehavnen i Drøbak, rundt norskekysten og til Helgelandskysten sommeren 2014. Båten er en Malö 40H fra 1980, en solid seilbåt på 31 fot, med en kraftig 42 hk motor. Eier og skipper er Fredrik Rivenes. Avreise var 21.mai fra Drøbak. Hjemkomsten var 9. august. Bloggen ble skrevet fortløpende underveis, de siste innleggene kommer derfor først.

torsdag 5. juni 2014

Fint folk i Florø


Skipper og båt vel fremme i Florø, etter en lang etappe opp fra Fedje. 

Lille My i gjestehavna i Florø

Ruta ble lagt forbi Holmen Grå fyr (som faktisk er grå), innenfor Ytre Sula, Ospa og Alden (Den norske hest). Over Stavfjorden kom det endelig vind, så jeg fikk en fin seilas over til Askrova og inn til Florø, med ankomst i  20-tiden. Kokken (dvs skipperen) nektet å lage middag, så det ble å teste den lokale kebabsjappa som holdt bra standard (dog ikke så høy som Balkan kebab i Drøbak).

"Adelante" (omtalt tidligere) lå i brygga når jeg kom. Det var hyggelig å bli tatt igjen av dem på vei oppover, gamle kjenninger fra Stord som vi var. Man føler seg lett litt ensom ute på de åpne strekkene mellom Sula og Gulen, og da blir man glad over å se en båt man kjenner.

"Wisp" i Florø
I Florø lå også yachten "Wisp", en splitter ny 156 fots  (48 meter) en-mastet seilbåt fra det anerkjente Royal Huisman- verftet i Nederland. Et smykke, som satte meg på en ide: jeg må skaffe meg uplights i salingshornet! (Som er de stengene ut fra masta som holder vantene ute slik at de skal få økt styrke til å holde masta. Vanlige seilbåter (som Lille My) har ett salingshorn. Store seilbåter har to. Wisp hadde fire, alle med uplights som lyste opp karbonfibermasta..). Sailing yacht Wisp

Men hvem er eieren? Det diskrete verftet opplyser selvsagt ikke dette. Jeg overlater til dere med bedre nettilgang å finne ut det.

Ny VHF må installeres etter at den gamle tok kvelden i Bømlafjorden.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar