Om denne bloggen

Denne bloggen handler om seilbåten "Lille My" sin tur fra hjemmehavnen i Drøbak, rundt norskekysten og til Helgelandskysten sommeren 2014. Båten er en Malö 40H fra 1980, en solid seilbåt på 31 fot, med en kraftig 42 hk motor. Eier og skipper er Fredrik Rivenes. Avreise var 21.mai fra Drøbak. Hjemkomsten var 9. august. Bloggen ble skrevet fortløpende underveis, de siste innleggene kommer derfor først.

Båten



Båten















Vi kjøpte Lille My på høsten 2010. Malö 40 er en klassisk svensk seilbåt fra 1980-tallet, produsert i Kungsviken på Orust utenfor Uddevalla på den svenske vestkysten. Båten var konstruert av Bo Olsson på Olsöners båt, og ble satt i produksjon i 1974. Den ble raskt meget populær, og det ble tilsammen produsert ca. 350 eksemplarer i perioden 1974-1986. Båten veier ca. 5 tonn, er semi-langkjølet og stikker bare 1,35 m dypt. Modellbetegnelsen 40 refererer seg til seilarealet (ikke antall fot), noe som var vanlig på svenske båter på den tiden. De vitale målene på båten er:

   Lengde total:      9,55 m (31,5 fot)
   Lengde vannl.:    8,50 m
   Bredde:              3,05m
   Deplasement:      4 600 kg
   Kjølvekt:            2 000 kg
   Motor:               36 hk

I testene ble båten kalt "et landsted på sjøen" - noe som nok kaller på smilet blant dagens båtkjøpere. Men i 1980 var dette en stor båt med rikelig plass og komfort for en familie, med forpigg med to fulle køyer, mulighet for å ligge ytterligere to i salongen, og en romslig (?) akterkabin.

Uansett plass og størrelse, Malöbåtene har alltid vært velrenommerte for sin soliditet og sitt gedigne håndverk i massiv mahogni innvendig. "Man trivs i en Malö-båt".

Salongen med pentry på styrbord siden
En spesialitet for Malö-båtene var at skottene (de tverrgående veggene i båtene) ikke er listet inntil taket eller sidene. Som alle vet, er det umulig å støpe et skrog eller overbygning i glassfiber som er helt jevnt buet eller like tykt på hver båt. De dyktige båtbyggerne (mange i 2. eller 3.generasjon) på Malöverftet satte sin ære i (som kanskje eneste lystbåtverft i Europa) å tilpasse skottene så nøyaktig til skrog og dekk at lister ikke trengtes for å dekke over ujevnhetene. Snakk om tidkrevende produksjon!

Motoren


Ny motor heises ombord i 2012

Båten ble originalt levert med en 3-sylindret Volvo Penta motor på 36 hk. I 2012 ble denne skiftet ut med en 4-sylindret Craftsman Mitsubishi CM 4-42 på 42 hk. Dette er en kraftig og usedvanlig slitesterk moter hvor basismotoren (laget av Mitsubishi) er kontruert for å brukes i minigravere o.l., og som er marinisert av Craftsmanfabrikken i Nederland. Motoren har vist seg meget godt egnet for båtbruk, og har raskt blitt populær blant yrkesfiskere og andre proffbrukere som er helt avhengig av en pålitelig motor. 42 hester er uvanlig mye for en 32 fots seilbåt (det vanlige ville vært ca. 28 hester). Det betyr at båten tar seg godt frem i hardt vær, og at motoren generelt blir lite belastet.
I tilknytning til motorbyttet ble også ny drivstofftank installert, og hele el-anlegget mellom motor og batterier (kabler, lader, skillediode) ble fornyet.