Om denne bloggen

Denne bloggen handler om seilbåten "Lille My" sin tur fra hjemmehavnen i Drøbak, rundt norskekysten og til Helgelandskysten sommeren 2014. Båten er en Malö 40H fra 1980, en solid seilbåt på 31 fot, med en kraftig 42 hk motor. Eier og skipper er Fredrik Rivenes. Avreise var 21.mai fra Drøbak. Hjemkomsten var 9. august. Bloggen ble skrevet fortløpende underveis, de siste innleggene kommer derfor først.

tirsdag 27. mai 2014

Lista

Lindesnes (kvelden før)
 Etter gårsdagens runding av "hornet" (bilde over) var det klart for en tidlig start fra Korshavn for å utnytte østavinden til å komme rundt neste kapp: Listalandet.
Tidlig morgen i Korshamn
Klar for start
Opp mens fisketuristene fortsatt lå i dynene (bildene over). Vi satte seil (med ett rev) rett utenfor bryggene i den allerede friske vinden, og sto ut fjorden i retning Farsund. Endelig skikkelig seiling! Det virket som Lille My også likte seg, hun formelig bykset fremover i bølgene. På det meste logget vi  9 knop i surfene, dét er mye for en gammel dame! Skipperen likte seg også (bildet under).
Skipperen trives

Lista rundes i korrekt avstand (Fyret er minst like høyt som åsene bak).
Lista fyr ble rundet like etter kl 09 (bildet over). Vindretning og -styrke gjorde at vi droppet Hidra/Rasvåg, og isteden fortsatte forbi Jøssingfjord og Sogndalstranda mot Egersund. Vi var inne kl 16.
Egersund er ikke en tøysehavn. Her er det ordentlige båter som gjør ordentlige ting, det være seg fiske eller frakt. Og i lystbåtgjestehavna begynner også ting å skje: vi møter båter og mennesker som vi  har sett før, som det gamle tyske pensjonistparet i sliten gammel Maxi 95 på 4-måneders tur t/r Lofoten, den spreke og åpenbart ganske velstående nyslåtte pensjonisten i sin nye 40 fots aluminiumsseilbåt med "alt" av elektronikk også på vei til Lofoten, og de to no-nonsens men kjempehyggelige polakkene på vei til Svalbard som 3-års prosjekt, 2 måneder seiling, hjemme i 3 måneder for å tjene penger til reisen videre (bildet under). De forskjellige båtene og mannskapene så ulike som vel mulig, men med noe felles: ingen synes at det er det minste rart at man vil tilbringe uker og måneder i en trang båt som ligger på skjeive for å komme seg opp til et karrig landskap med lav caffe latte-faktor.

Tøffe polakker på vei nordover.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar