I det ene øyeblikket: sol og sommer og lunsj i cockpiten, passe vind inn fra siden (egentlig låringen, men dėt tør jeg ikke bruke - noen lesere synes jeg blir for teknisk) mens det vakre jærlandskapet glir forbi (Obrestad fyr på bildet). I det neste øyeblikket er nordavinden over oss, frem med redningslinen og frem til masta for å ta inn et rev før knasingen av det som raser i gulvet blir for påtrengende (og kostbar). Så er det å stampe seg oppover mot Jærens rev bøye, som aldri synes å komme nærmere, men derimot synes å ha blitt flyttet omkring midt i Nordsjøen. Slik et det ofte å seile. Trøsten får være at det gikk at det atskillig verre med det russiske linjeskipet "Ingermanland" i1847, som aldri klarte å krysse seg forbi revet og hvor over 400 av mannskapet omkom, til tross for los Andersens redningsbragd (mannskapet har lest seg opp på historien) Ingermanland. Målet for dagen ble endret fra Kvitsøy til Tananger (hvor Bjørn har lovet å komme syklende fra Sandnes med ny- og hjemmebakt) brød.
Obrestad på Jæren |
Ja du har så rett. Vi ligger og stamper i nordavinden rett bak deg, Vindmeldingen sier dreining mot sydvest og da blir det silkeføre resten av kvelden.
SvarSlettHilsen "Ymir"
Hei "Ymir". Håper kvelden ble bra for dere, og at vi sees videre oppover.
SlettSydvesten kom omsider men kun med laber bris. Vi hadde tenkt oss inn til Tananger men det ble nattstopp på øya Rott i stedet. Det viste seg å være et godt valg da vi våknet opp til nydelig vær og en flott havn i naturskjønne omgivelser. Etter morgenbad !! ble det tur på øya før vi kasta loss og satte kurs mot Stavanger sentrum. Har litt å gjøre her så vi blir liggende til lørdags morgen før vi fortsetter nordover.
SlettHilsen "Ymir"
Her derimot, er det flau vind og tomatsuppe på terrassen. Det må ellers bemerkes at saker som raser i dørken ved stamping innebærer en stygg ripe i lakken for mannskapet. Stablefaglig elendig. Skjerpings!
SvarSlettSorry. Det var et kommentarfaglig dårlig innlegg. De beste spillerne er (fortsatt) på banen (terrassen).
SvarSlettDu har jo rett da, ting må stables og stemples. Og det gjelder særlig alt det stæsjet skipperen liker å fylle kartbordene inne og ute med.
Slett